در سالهای اخیر برون سپاری توجه بسیاری از مدیران را به خود جلب نموده است .با گسترش واگذاري شركت ها يا بخش هاي از شركت ها به بخش خصوصي و انجام برونسپاري (Out Sourcing ) در سازمان ها معمولا بخش هاي قبلي شركت ها به گروه هاي نظارتي تبديل ميگردند و در واقع بدنه اجرايي هر سازمان تبديل به سازمان هاي كوچگي ميگردد كه بايستي عهده دار توليد . يا پشتيباني از توليد باشند.

بنابراين ميتوان امروز اذعان داشت كه حفظ و مديريت تجهيزات صنايع بعنوان سخت افزار بخش توليد و يكي از حياتي ترين عوامل سود دهي كارخانجات ، در دست پيمانكاران است . طبعا واگذاري اين سرمايه بدون سنجش و آگاهي از نتايج آنها عوابق نامناسبي خواهد داشت.

با توجه به اهمیت نقش پیمانکاران در فرآیندهای نگهداری و تعمیرات  لازم است شاخصهای ارزیابی شایستگی برای پیمانکاران بخش نت تهیه گردد. از طرفي پيمانكاران نيز علاقه دارند تا از نظرات سازمان در مورد خود مطلع گردند كه در غير اينصورت چگونه مي توان انتظار داشت كه در جهت رفع و جبران كاستي هاي گذشته اقدام نمايند؟ و اين در حاليست كه بعضي پيمانكاران، شرايط سازمان يا مديران تعميرات و ناظرين مستقيم خود را مسئول افت يا ضعف عملكرد خود ميدانند.

لذا دلايل اصلي نياز سازمان به انجام ارزيابي عملكرد پيمانكاران را مي توان بطور ذيل عنوان كرد.

  • تشويق عملكردهاي مطلوب وجلوگيري از عملكردهاي نامطلوب
  • پاسخ به اين نياز پيمانكاران كه حق دارند از نظرات كارفرما در مورد عملكرد خود مطلع باشند
  • شناسايي پيمانكاراني كه قابليت ارتقاء دارند و كمك به آنان در جهت رفع موانع
  • نياز سنجي براي ارتقاء يا جبران كاستيهاي موجود
  • امكان بازنگري در قرارداد ها و امور نظارتي