اين منحني داراي دو محور "وضعيت" و "زمان" ميباشد. همچنين بر روي اين منحني دو نقطه مهم نيز وجو دارد:

  • نقطه P  ، مقطه تشخيص شكست Potential Failure
  • نقطه F ، نقطه رخ داد شكست (شكست كاركردي) Functional Failure

 نام منحني P-F مخفف نام دونقطه فوق ميباشد و چگونگي شروع شكست و وخيم تر شدن وضعيت تا نقطه اي كه بتوان آن را كشف كرد (نقطه P) و سپس اگر به آن توجه نشود تا مرحله شكست كاركردي تجهيز (نقطه F)  را نشان ميدهد.

منحني P-F

Failure Potential به معنای خرابی بالقوه است و مرحله ای از خرابی ماشین است که اولین نشانه های خرابی قابل اندازه گیری و تشخیص هستند. Functional Failure  مرحله اي از خرابي تجهيز ميباشد كه آن تجهيز قادر به برآورده نمودن وظايف كاركردي خود نميباشد.

ذكر اين نكته ضروري است كه تا زماني كه تجهيز به نقطه F  نرسيده است هنوز شكست كاركردي رخ نداده است و شكست بالقوه است. اگر يك شكست بالقوه در زماني نزديكتر به نقطه P كشف شود احتمال اينكه بتوان براي جلوگيري از شكست كاركردي و يا پيامدهاي آن اقداماتي انجام داد وجود دارد.

با توجه به توصيف فوق  منحنی P-F ميتواند در تدوين برنامه هاي نگهداشت تجهيزات نقش مهمي را ايفا كند. فعاليت هاي كه براي كشف شكست هاي بالقوه تدوين ميگردند را فعاليت هاي اقتضائي مينامند.

فعاليت هاي اقتضائي كه با نام هاي فعاليت هاي پيشگويانه  Predictive Maintenance -PdM، نگهداري بر اساس وضعيت Condition Based Maintenance -CBM نيز ناميده ميشود عبارتند از :

ساير كنترل ها و بازرسي هايي كه براي كشف شكست هاي بالقوه جهت جلوگيري از شكست كاركردي و اجتناب از پيامدهاي آن انجام ميشود.

برگرفته از کتاب نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان - جان موبری